2014-09-08 10:007 hozzászólás
jövő vélemény nokia háború felmérés izé elemzés értékesítés helyzetjelentés visual studio windows phone határmesgyék
Az elmúlt hetekben tette közzé az IDC a szokásos, negyedéves jelentését a mobilpiac aktuális helyzetéről. Pár percel később elárasztották a nívós és kevésbé nívós szakportálokat, blogokat az elemzések. Jó pár helyen hatalmas szalagcímek közölték a Windows Phone halálát. De vajon tényleg itt az ideje új mobil rendszer után néznünk?
Ezt a kérdést járjuk most egy kicsit körbe a laikus, egyszerű felhasználó szempontjából. Mivel a szerző nem rendelkezik mindent tudó üveggömbbel, így az itt leírtakat kéretik nem tutinak venni. Nézzük először is a tényeket, vagyis a konkrét számadatokat az elmúlt évek, egymás utáni negyedéveinek tükrében.
Mivel Windows Phone-nal foglalkozó blog lennénk, így az arra vonatkozó adatokat emeltem ki. Ami látszik, hogy a 2011/Q1-es 1.2%-ról 2013/Q3-ra 3.6%-ra hízott a piaci részesedés. Vagyis két és fél év alatt sikerült elérni a piaci részesedés megháromszoródását. 2010 negyedik negyedévében jelentették be az újkori Windows Phone operációs rendszert, a Windows Phone 7-et, tehát ezen eladások igazán a táblázatunk kezdeténél, 2011-ben jelentek meg. Majd egy éves stagnálás után ugrott fel 1.5%-ra ugyan ezen év végén, vagyis amikor a szeptemberben bejelentett WP 7.5 (Mango) piacra került. Meg is szilárdította a helyét, amennyire egy ennyire telített piacon lehetséges. Stabil 2% körüli részesedéssel volt jelen. Ami persze egyrészt mókásan kevés ha azt nézzük, hogy ugyanezen időszakban az Android – elsősorban a Samsung térnyerésének köszönhetően – 60%-ról 70%-ra növelte a részesedését, elsősorban az iOS rovására, ami 23%-rol 14%-ra esett. Majd 2013-ban beköszöntött, saját szemszögéből nézve, a WP kora.
A már sokkal kiforrottabb és használhatóbb, újdonságokkal telepakolt Windows Phone 8 átlendítette a 3%-os küszöbön a rendszer elterjedtségét. Ehhez persze kellett az a húzás is, hogy a régebbi Windows Phone verziókat használókat kizárták a jóból, mivel a WP 7.5-es eszközök nem voltak frissíthetőek WP 8.0-ra. Ez megdobta a készülékvásárlási számokat is, hiszen akiknek lejárt a hűségnyilatkozata, azok jó indokot tudtak maguknak gyártani az új, de még mindig Microsoft operációs rendszert futtató eszköz beszerzésére. Így 2013/Q4-re elérhető közelségbe került a 4%-os részesedés is.
Ehhez persze kellett a jobb sorsra érdemes Blackberry hanyatlása, hisz vállalati környezetben volt és van is keresnivalója a WP eszközöknek. Illetve szépen lassan kihalt a Symbian is, és az egyéb kevésbé sikeres mobil OS próbálkozások. Tehát erre az évre a piac négyszereplőssé vált. Ebből a négyből a vezető kettő, az Android és az iOS elérhetetlen messzeségbe került és nem is lehetett reális cél a befogása. Az opció az egykor közel 15%-os penetrációval rendelkező Blackberry felhasználók átcsábítása lehetett volna, ezzel megcélozva egy 10%-ot elérő vagy meghaladó piaci részesedést. Nos, ez az ami nem jött össze és valószínűleg nem is fog. A 'berrysek inkább választották az Androidot, ráadásul elkezdődött egyfajta szinergia megvalósítása, és nyitott a platform a BB felé. Tehát onnan nem sikerült felszívni a szükséges felhasználói tábort.
A másik lényeges terjeszkedési terület az olcsó, belépőszintű telefonok piaca lett volna. Mivel az operációs rendszer felépítéséből adódóan kevésbé érzékeny az alatta futó hardware erősségére, így egy ügyesen megtervezett darabbal le lehetett volna fölözni az árérzékeny piacot, ahol egyedül az Android jelentett konkurenciát, hisz az Apple nem készített idáig igazán olcsó modelt és valószínűleg nem is fog, bár az 5c-vel volt kísérlet ilyen irányú elmozdulásra, de ott az árcédula azért annyira nem lett barátságos, mint mondjuk a ZTE esetén.
Itt jött volna a képbe India, ami egy erősen költségérzékeny ország, és ráadásul igen komoly BlackBerry populációval rendelkezett. Hogy mekkora is az említett felvevőpiac? India a világ második legkomolyabb mobil előfizetői bázisával rendellkező országa (az első Kina, de ott más okok miatt a zárt rendszerek, mint az iOS vagy a Windows Phone, belátható időn belül nem fogja tudni megvetni a lábát, viszont hatalmasat dobott az össz-android képen). Idén júniusban 914 millió (!) aktív előfizetés élt az országban. Ízlelgessük egy kicsit. 914.000.000 előfizetés (összehasonlítás képpen kishazánkban ez a szám 11.000.000). És itt valóban a kis zöld robot mögött második helyen futott be a WP. Köszönhetően a portfólió olcsóbbik végén szereplő Nokia/Lumia eszközöknek.
Ám nem kell feltétlenül a sok szempontból különleges indiai piacot nézni, hisz ha vetünk egy pillantást a Windows Phonet futtató rendszerek eloszlására, akkor tisztán látszik, hogy egyrészt a WP lassan egybeforrt a Lumia családdal (ez mondjuk a Nokia felvásárlása után nem is akkor csoda), hisz az összes ilyen eszköz 73%-a a Nokia gyártósoráról került ki. Ezen belül is toronymagasan, 30%-al vezet a Lumia 520. Ami egy belépő szintű telefon, tehát azok alkotják a célcsoportot, akik nem tudnak vagy nem akarnak több tíz- vagy százezer forintot telefonra költeni, de egy jól használható eszközt szeretnének kapni huszonpárezer forintért (nyilván szolgáltatói akciókat most nem veszem figyelembe). Az tehát leszögezhető, hogy volt, van és lesz is igény ilyen árfekvésben használható eszközre.
Viszont ha az éppen most bejelentett három új Lumiát megnézzük, akkor látszik valamifajta hihetetlen nagy dobás? Nem. Az szép, hogy kijöttek egy dual-simes eszközzel, ami a már említett indiai piacon nagyot tud szólni, úgyanis ott a készülékek több, mint 80%-a (!) ilyen model. De ezen kívül? A 830-as lenne a pénztárcabarát megoldás. Van benne egy 10 megapixeles (akik olvassák az írásaimat tudják, hogy ez az amitől én nem esek hanyatt) PureView kamera, ami szép és jó, meg van vezeték nélküli tültés, ami szintén buzzword. Meg átvették a polikarbonát testet aluminium kerettel.És? Valami komoly ujdonság? Ja, hogy az nincs. A 730 az 53/630 vonalat követően dual-simem, olcsó model, ami sokaknak fontos lehet, sőt komplett piacok vannak, ahol ez szinte kötelező. Örömteli, de van értelme egy harmadik készüléknek, ami kb ugyan azt tudja, mint az elődei? Eltekintve a 0.2"-al nagyobb kijelzőtől. Az nem akkora előrelépés, ami miatt telefont cserélnének az emberek. Olcsóbb nem lesz, mint az elődjei. És ezen kívül? Semmi. Ja de, még egy nagyon fontos dolog. A 735 megkapta a „szelfikamera” titulust. Facepalm.
(forrás: adduplex)
Nem is itt érződik a gond, hisz ahogy látjuk lehet kapni nagyon jól használható WP-s telefont 25.000-ért is, és 180.000-ért ott a felsőpolcos Lumia 1520 is (abba ne menjünk bele, hogy annyiért annál sokkal, de sokkal jobb telefont is lehetne kapni, mert a 1520-nak csak az árazása prémium kategórás). Tehát igényeinkenk, illetve pénztárcánkak megfelelően választhatunk a kínálatból (még ha az Android oldalon a választék lényegesen nagyobb). Akkor miért nem lett sokkal sikeresebb a WP? Már attól eltekintve, hogy túl későn érkeztek egy kevéssé kiforrott rendszerrel?
Ezt nálam sokkal, de sokkal okosabb emberek se tudták egyértelműen megválaszolni, hisz adott egy jól felépített és zárt rendszer, ami ráadásul egyre jobban integrálódott/integrálódik a Windows ökoszisztémába. Sikerre lenne ítélve. Viszont, mint felhasználó, teljes joggal kezdek anyázni, amikor a fél éves készüléknél annó kiderült, hogy WP 7.8 lesz csak hozzá és WP8 nem. Vagy méginkább, amikor az egykoron referenciakészülék HTC 8X nem kap meg olyan exklúzív dolgokat, amit egy kvázi átlag Lumia felhasználó igen. Akkor hol itt a referenciaság? Sőt, az is csak ráhagyással igaz, hogy minden WP 8-as eszköz frissíthető lesz 8.1-re. Mert például a HTC 8S nem. Komolyan? És itt jön az ellenszenves „Nézzük hülyének a júzert” mentalitás. Mert a HTC 8S-nél gyengébb hardverű Lumia simán megkapja azt a frissítést, amit a 8S nem. Ezek után a sértődött felhasználó újra WP-t fog venni? Kötve hiszem. Főleg ha a családban egyébként mindenki mondjuk droidos eszközt használt. És főleg ha az eladók, akiknek a döntést meg kéne könnyíteniük a potenciális vásárló számára, kapásból úgy kezdik, hogy megpróbálják lebeszélni az embert róla. Miért? Mert szaracsempe. Mondja egy olyan értékesítő, aki életében nem szánt egy fél percet se arra, hogy megpróbálja megismerni a WP-t és annak előnyeit. Ami pedig van, nem kevés.
Mindezek mellett szemmel láthatóan az MS ugyan abba a patakba/hibába lépett, mint az X-Box One esetén. Hol a dedikált, exklúzív tartalom? A Nokia/Lumia felhasználóknak még volt egy marék ilyen, de szépen lassan azok is megjelentek, vagy hamarosan megjelennek a konkurens rendszereken. Elég csak a Nokia Here Offline navigációs megoldására gondolni, amely nemsokára debütál iOS-en és Androidon. És a többi gyártó még ennyire se foglalkozott a saját tartalom elkészítésével. OK, az igazsághoz tartozik, hogy a HTC esetében valóban volt pár HTC App alkalmazás. De bár ne lettek volna. És ha már alkalmazások. Akárhogy is próbáljuk magyarazáni a bizonyítványt, bizony-bizony számít, hogy hány program közül válogathatnak a rendszer használói. Komment nélkül a számok. Windows Phone Marketplace (2014 augusztus): több, mint 300.000 app, Google Play Store (2014 július): 1.300.000, Apple App Store (2014 június): több, mint 1.200.000. Vagyis 1 millióval több app áll rendelkezésükre. És ha levonjuk a felesleges és/vagy értelmetlen darabokat, akkor is szignifikáns a különbség. Amíg nem állnak ki a fejlesztők a termék mellé/mögé, addig komoly változás nem lesz. És ez egy ördögi kör. Pedig a zárt rendszer elméletileg a fejlesztőket segítené, mert nem rengeteg+1 féle hardverre kéne optimalizálni.
És itt most egy elkanyarodnék a WP világtól egy fél mondat erejéig, hisz a tablet fronton pontosan ugyan ez a hiba volt. Kijött a Windows 8, amit érezhetően érintőképernyőre optimalizáltak, majd megjelent egy funkcionalitási kihívásokkal kűzdő Surface. Erősen eltévedt árfekvésben. Jött a Surface 2 és a Surface 3. A hardver javult, az árcédula még elborultabb lett. Persze jöttek az olcsó Windows 8-as tabletek, de akkor már késő volt, mert a telitett piacon a késve érkező mértékkel rúg csak labdába. Arról nem is beszélve, hogy ha a Microsofttól akarna valaki online, kényelmesen venni egy Surface 1/2/3-at Magyarországra, az komoly trükközést fog igényelni, az egyébként egyszerű, három kattintásos procedúra helyett. Szóval adott volt a telitett tablet piac, ahova vagy eszméletlenül jó termékkel, vagy nagyon baráti árazással lehetett volna betalálni. Ebből a Surfacenek egyiket se sikerült abszolválni.
De vissza a WP-hez. A Windows Phone 8.1 egyik nagy dobása a Cortana volt. Elérhető Európában? Nem (illetve most már talán pár országban igen). OK, hogy nincs és valószínüleg soha nem lesz lokalizálva, de egy Quiet Hours használata ettől még had működhessen bárhol a világon. Ha már valami beteg logika miatt ehhez szükséges a Cortana megléte. De ott vannak a Bing alkalmazások. Van hozzájuk lokális tartalom? Nincs. Használnák az emberek ha lenne? Nyilván. Jöttek az igért OEM gyártók? Nem. És ez komoly baj. Az android egyik nagy sikere az volt, hogy rengeteg hardware gyártó állt a rendszer mögé, és alkotta meg a 'droid világra jellemző sokszínűséget. Most lehet azt mondani, hogy inkább a szintén zárt platformos iOS/iPhone platformhoz kéne hasonlítani, mint a nyitott és sokszínű robotoshoz. Valahol ez jogos, de az Apple történetét soha senki nem fogja megismételni. Tehát maradt volna az, hogy egyre több és több gyártó jelenik meg és ad hozzá valami specifikus extrát a rendszerhez (a'la Nokia). Ezért is lett lazítva a szigorú előírásokon a WP 8.1 bejelentésekor. Ezek a gyártók nem, vagy csak ímmel-ámmal álltak be a Microsoft rendszere mögé. És ott se volt belőle sok köszönet. Ha viszont megvalósul a Windows Phone = Nokia Lumia képlet, akkor el kell fogani, hogy a növekedési görbe is laposabb lesz.
Mit jelent a felhasználók számára a cikk elején említett zuhanás 3.6 %-ról 2.5 %-ra? Nagyjából semmit. A rendszer él és fejlődik. Még ha a fejlődés lassabb is, mint máshol. A Microsoft már idáig is iszonyatos mennyiségű emberórát és dollárt ölt a rendszer létrehozásába és elterjesztésébe. Már csak presztízs okokból se fogják azt mondani, hogy „Eddig tartott a mutatvány, holnaptól nem fejelsztünk WP-t”. Lesznek új készülékek, lesznek új funkciók az OS-ben. Lesz még lágy kenyér. Az látszik, hogy van egy stabil felhasználói bázis, de az is tény, hogy a következő major verziónak valami nagyon nagyot kell dobnia, mert egyébként az emberek el fognak fordulni a platformtól (nem titok ezen sorok írója is használ a WP mellett Androidot is, sőt a következő privát telefonja is az lesz. De nem helyezem egyik rendszert se a másik elé vagy mögé, látom mindegyik előnyét illetve hátrányát). Ami például a Blackberrynek nem jött be az utolsó BB OS verzióval. Nem csak software, hanem hardware szintjén is. Ám ahogy néztem az új Lumiák bemutatóját, ezt ismét nem sikerült. Viszont – és erre van egy korsó söröm, márpedig sörrel nem viccelünk – arra minimális az esély, hogy a Microsoft a RIM-hez hasonló utat járjon be. Csak iszonyú lassan mozdult a cég a felpezsdült mobilpiac felé, ahogyan a tablet piac felé is. Ez a hátrány nem ledolgozható, legfeljebb egy reális, ámde a két nagyhoz képest elenyésző piacot lehet megfogni és megpróbálni megtartani. Arra, hogy ez a bázis szignifikánsan nőjön, sok esély nincs, hisz nincs már meg az a wow faktor, ami átcsábítana komoly mennyiségű embert a konkurenciától. Ehhez innovatívnak kell lenni. A gyors(abb) WP fejlesztés lehet ehhez az egyik kulcs.
A többi meg majd kiderül.
Legfelső illusztráció forrása: nokiagang.com
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Molnár András 2014.09.08. 10:40:03
És a 7-es, 8-as Lumia pont ideális láncszem. Szerintem. Olcsó belépő win modellnek maradt az 5-6 széria, és ott most volt egy nagy űr a 9-10 előtt, amit jól töltöttek ki.
Most kb minden kategóriában lesz készülékük, bár az valóban probléma, hogy igazán csak a Nokia név futtatja az oprendszert.
Igazából az a hiányzó 1 milló alkalmazás sem hiányzik a rengeteg reklámmal, és optimalizáltalanságával, ami évekig kísértett droidon.
Ha csak nekem fejlesztenek is elégedett leszek a WP_vel :)
MobilFotós 2014.09.08. 11:15:20
gh14 2014.09.08. 11:17:28
Pedig a Microsoft pl. megnézhetné, hogy melyik piacokon a népszerűbb a WP és ott kiemelt figyelmet fordíthatna a lokalizációra. Mert ha már WP-ről beszélünk a Bing Hírek, Sport, stb. alkalmazások nagyon jók szerintem, és használom is - spanyol nyelven... De sokan azért nem használják, mert nincs benne magyar tartalom, és ez meg is értem.
Az pedig megint a fejlesztők hiányát mutatja, hogy nincs olyan alkalmazás, ami megfelelő minőségben pótolná mondjuk a Bing Híreket és Sportot.
Tudom, hogy új piacok megnyerése a cél, de ez kb. az a mentalitás, amivel biztosítók operálnak, hogy az új ügyfeleknek mindenféle kedvezményeket adnak, akik meg már náluk vannak, azok el vannak felejtve...
LiberAll 2014.09.08. 20:49:27
sasfészek 2014.09.09. 21:53:13
waces · http://blog.waces.hu 2014.09.10. 04:58:31
martonx 2014.09.10. 08:44:16