Amióta a Nokia leállt a Symbian fejlesztésével, és a Microsoft segítségével a csempékkel jelzett utat kezdte követni, azóta állandó szívfájdalom sokaknál, hogy nem az Androidot választotta a finn vállalat. Szűk két és fél évvel az első Lumia modellek bejelentése után a Nokia meglepte a világot, és megérkezett az első három Androidos Nokia. Hogy mennyire tekinthetők ezek teljes értékű Androidos készüléknek, arról megoszlanak a vélemények, magáról a Nokia X széria létjogosultságáról is, de arra mindenképp jó volt, hogy újra előkerüljön a Nokia (illetve új tulajdonosa, a Microsoft) kapcsán az Android felhasználása a mobilpiaci térnyerés érdekében.
Én személy szerint egyáltalán nem látom azt a lehetőséget, amit a ZDNet újságírója a Microsoft és az Android esetleges házasságában lát, és nem hiszem, hogy valaha is bekövetkezne az, hogy a Microsoft felhagy a Windows Phone fejlesztésével azért, hogy Androidos készülékeket szórjon a piacra, de ha még ez be is következne, kizártnak tartom, hogy a legnagyobbakkal (Samsung, LG, Sony) tudna versenyezni. Na de lássuk, mi is az az 5 ok, ami miatt elméletileg a Microsoft számára előnyösebb lehetne az Android.
1. A redmondiaknak már most is komoly bevételt jelent az Android
Mindenféle szabadalmi szerződések nyomán minden egyes eladott Androidos készülék után jónéhány dollárral gazdagodik a Microsoft, az ebből származó összbevétel tavaly elérte a 3,4 milliárd (!!!) dollárt. Különösebb energiabefektetés nélkül ekkora bevételt generálni semmiképp sem rossz. A Nomura elemző cég szerint enélkül az Xbox-ot, Skype-ot és Windows Phone-t is magába foglaló Entertainment & Devices részleg masszívan veszteséges lenne. Ha a Nokia felvásárlásával a Microsoft elkezdene Androidos telefonokat piacra dobni, ezt a bevételt még növelhetné. Értelemszerűen saját magának nem fog licenszdíjakat fizetni a vállalat, így kevesebbe kerülhetne nekik egy-egy készülék előállítása, mint a mobilpiacon jelenleg a Microsoft PC-s szerepéhez mérhető befolyással bíró Samsungnak.
2. Az Androidnak megvan a saját piaca
A világszinten meglehetősen lassan terjedő Windows Phone-nal szemben a legutóbbi adatok szerint a zöld robot az okostelefonok több mint háromnegyedén fellelhető, a rivális iOS-szel együtt már a piac 95 %-át lefedte. Ebben a felállásban a WP bár növekszik, de messze nem eléggé ahhoz, hogy belátható időn belül a két naggyal összemérhető részesedésre tegyen szert.
3. A MS-Androidnak egyedülálló előnyei lehetnének a versenytársakkal szemben
A gyártók legnagyobb problémája, hogy a nagyjából azonos hardveres alapokra épülő készülékeket hogyan emelik ki a vetélytársak közül, mi az az ütőkártya, amivel a potenciális vásárlókat meg tudják győzni. Az előre telepített alkalmazások, illetve a gyártóspecifikus egyedi kezelőfelületek jelentik mindössze a formaterven túl a megkülönböztető jelzést.
De a Microsoftnak vannak olyan lehetőségei, amivel többet adhat a vásárlóknak. A Gmail helyett Outlook, Google Docs helyett Office 365, Google Drive helyett OneDrive van ütőkártyaként a MS kezében. Azok számára, akik hosszú évek alatt Outlook-hoz és Office-hoz szoktak számítógépeik használata során, előny lehet, hogy a jól ismert szoftvereket használhatják Android alapokon is.
4. Alacsonyabb fejlesztési költségek
Nem tudni pontosan, hogy mennyit költ a soron következő Windows Phone generáció fejlesztésére a Microsoft, de egy jelentősebb tételről lehet szó. Ezzel szemben az Android a Google és az open-source fejlesztők kreálmánya, nem kerül semmibe a Microsoftnak.
5. Több alkalmazás, több fejlesztő
A Windows Phone Áruház alig több mint 200 000 alkalmazásával szemben a Play Áruház elhagyta már a milliós darabszámot is, és a fejlesztők száma is többszörös, így a WP egyik legnagyobb problémája, az alkalmazások hiánya sem lenne gond.
Összefoglalva tehát a lényeg az, hogy a ZDNet újságírója szerint jóval kevesebb energiabefektetéssel sokkal több pénzt és felhasználót nyerhetne magának a Microsoft, ha a WP-t elfelejtve átállnának Androidra, de ez szerintem több szempontból sem állja meg a helyét. Egyrészt az, hogy olcsóbban tudnak készüléket gyártani, egyáltalán nem jelenti azt, hogy a végén olcsóbban is tudnák adni a riválisoknál, a marketingköltségek, a Microsoft számára új piac megismerése sem két fillérjébe kerülne a vállalatnak, és még mindig semmi nem garantálja azt, hogy valóban a Microsoftot választják a vásárlók. A Windows Phone részesedése folyamatosan nő, a 8.1 megjelenése annyi változást hoz majd, hogy az eddig néhány hiányzó funkció miatt elpártoló felhasználók tömegei térhetnek vissza, ha valóban bekerül a rendszerbe mindaz, ami az elmúlt 1 hónapban kiderült, megfelelően pozícionált, jó árazású készülékekkel szerintem még az Androiddal telített piacon is lehet nagyot dobni.
Nem látom azt sem, hogy a felhasználók a Google szolgáltatásaival szemben miért választanák Androiddal párosítva a Microsoft adta lehetőségeket. Ott egy teljes, többnyire jól működő szolgáltatáscsomag a Google részéről, aminek a kiirtása, és MS termékekkel helyettesítése nem biztos, hogy minden kategóriában megállja a helyét. Az meg egyenesen nevetséges, hogy az Android átalakítása nem kerülne semmibe a Microsoftnak, ez egyrészt nem igaz, másrészt nem releváns érv. Aki kicsit is odafigyelt a Microsoft ténykedésére az elmúlt másfél évben, az látja, hogy pénzt és energiát nem kímélve próbálják fejlesztői és felhasználói szempontból is közelebb hozni a 3 Windows platformot (x86, RT, Phone). Ez utóbbiban sokkal inkább látom a jövőt, mint egy Microsoft féle Androidban, ami már egyébként is annyira túlburjánzott, hogy a Google sem feltétlenül támogatja a partnerek ténykedését.
Forrás: ZDNet
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.