Legutóbb tavaly jött ki a Microsoft a Google mail szolgáltatását – hogy is mondjam finoman – ekéző spotokkal. Aztán tavaly év végén egy kicsit még felhősebbé vált a viszonyuk, a Microsoft marketingesei meg kicsit közelebbről megnézték az akkori ultra béna kampányvideókat, és úgy döntöttek, belehúznak egy pöttyet, és útjára indítanak egy új, az eddiginél tisztább és szárazabb érzést nyújtó Google-bashing kampányt. Ennek szellemében beröffentették a scroogled.com-ot, és tegnap a hozzá tartozó Facebook oldalt is. Lássuk csak, hogyan sikerült!
Lényegében mindkettőt ugyanarra hegyezték ki, amire a korábbi kampányaikat is: a Google „olvassa” a levelező rendszerén keresztül küldött és fogadott e-maileket, amivel valóban súrolja azt a határt, ahonnan már nincs túl messze a magánjellegű információk törvénytelen felhasználása. Természetesen ez az „olvasás” önmagában nem jelent valódi behatolást a magánszférába. Az viszont igaz, hogy a lehetőség benne van, ráadásul a jelenség értelmezhető úgy is, hogy a Google valójában spamekkel árasztja el felhasználóit, miközben a felszínen tűzzel-vassal hadakozik ellenük.
Jómagam a Google levelezőjének első felhasználói között voltam Magyarországon (akkoriban csak meghívóval lehetett fiókot nyitni), és akkor – illetve még éveken keresztül – a Gmail egy rendkívül cool szolgáltatás volt. Az akkori viszonyokhoz képest szinte felfoghatatlan méretű (ha jól emlékszem, 1–2 GB körüli) ingyenes tárhellyel indult akkor, amikor még mail tárhelyeknek az általános 10, maximum 50-ről 100, 250, vagy a hihetetlen luxusnak számító 500 megabájtosra bővítéséért nagyon durva pénzeket kértek el a szolgáltatók. Ingyenes mail szolgáltatás pedig még kevés volt, és mindnek 10-100 MB körül volt az ingyenes szolgáltatása, az felett fizetni kellett. Ráadásul, bár a konkurencia webmailes szolgáltatásaihoz képest külsőre valami borzalmasan fapados volt, ám cserébe gyors, egyszerű, és igen könnyen használható, ráadásul a Gmailnél bukkant fel először a manapság oly divatos szál alapú elrendezés, amiben az egy egy témában, egy címzettnek küldött és fogadott e-mailek egy csoportba kerültek. Ráadásul (persze nem az induláskor azonnal, hanem csak kicsit később) ha egy kis utánajárást bevállaltál, akkor bármelyik e-mail címedhez biztosított e-mail küldő szolgáltatást, ami akkoriban szintén remek extra volt. Persze mára ezt is elb elgoogle-ták
Akármit is mond a kampányában a Microsoft, mára eljutottam odáig, hogy a fontos e-mailjeimet nem gmailes fiókban tárolom, ha lehetséges. Mondjuk ki őszintén, egy reklámokkal teleb telegoogle-t, baromi nagy spamgyűjtő lett belőle, amiről csak azokat a szolgáltatói fiókjaimat nem költöztettem át az Outlook fiókomba, amiket nem tudok átköltöztetni, mert olyan szolgáltatáshoz kapcsolódnak (pl. blog.hu, áldassék az ő nevük). A Microsoft egy kicsit túlhangsúlyozza a személyes adataink kezelésének – egyébként valóban aggályos – módját a Google-nál, de az bizony igaz, hogy a Gmail már messze nem az a cool szolgáltatás, ami volt.
Hogy magával a kampánnyal is foglalkozzunk egy kissé: a Microsoft végre jóval kevésbé béna filmecskéket rakott ki, mint annak idején a rossz emlékű Gmail Man borzalmak voltak, és ez azért egy jó pont. Ezen felül a scroogle.com valóban izgalmas adatokat is közöl – bár természetesen felméréseik értékelésénél soha ne feledjük a statisztika és a közvélemény kutatás nulladik törvényét: csak annak a felmérésnek higgy, amit te magad hamisítottál. Ennek megfelelően nem meglepetés, hogy az oldalukon megjelentetett felmérések és infografikák forrása a Microsofttól finoman szólva nem túl messze álló Mosaic group gyűjtése. Igaz, némelyik olyan, hogy ha a fele igaz, az már elgondolkodtató. Lássuk hát melyek ezek!
- A Gmail felhasználók 71 százaléka nem tud(ott) róla, hogy az e-maileikben levő szavakat felhasználhatja a Google.
- A Gmail felhasználók 87 százaléka szerint leveleik tartalmának felhasználása reklámcélokra, a magánéletük megsértése.
- A Gmail felhasználók 60 százaléka komolyan megfontolja, hogy otthagyja a Gmailt ez miatt.
- A Gmail felhasználók 89 százaléka szerint a magán e-mail bizalmas.
- A gmail felhasználók 88 százaléka szerint a Google nem használhatná fel az e-mailek tartalmát reklám célokra.
Természetesen igen komoly vitákat lehetne tartani arról, hogy magánjellegű e-mailek tartalmának reklámcélú átfésülése mikortól számít a magánszféra megsértésének. A személyes véleményem az, hogy mindaddig, amíg valóban csak szavakat, legfeljebb kifejezéseket vizsgál a Google, és semmilyen szövegértelmezést nem hajt végre, addig bűnt nem követ el, ráadásul az új felhasználókat erre figyelmezteti – más kérdés, hányan olvassák el a felhasználási feltételeket. Márpedig a valódi szövegértelmezés használatára a kiváló cáfolatot pont a Microsoft kampánya szolgáltatja abban a példájában, amelyikben a macskagazdáknak szánt termékek hirdetései veszik körül azt a mailt, amelyben a 19 évesen eltávozott Calico gazdája értesíti ismerősét a néhai kedvenc temetéséről.
Forrás, illusztrációk és videók: Scroogled.com via The Verge
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.