WinMagazin

Az Xbox Live 2002-es bejelentése óta alapvetően az Xbox konzolok játékosait kapcsolja össze. Ez tény, bár már 2007 óta más (microsoftos) eszközökön is elérhető, funkciói bővültek, de az alap felállás maradt, a kapcsolt Xbox eszközök forradalma elmaradt. Hogy ezen fog-e változni valami, nem tudjuk, de egyelőre nem úgy tűnik... Ebben a cikkben azt próbáljuk megfejteni, hogy mi ment félre. Biztonsági öveket bekapcsolni, lesznek benne csúnya részek!

Robban a piac? Inkább apró siker

A Games for Windows - Live a Microsoft legnagyobb dobása lehetett volna (és bizonyos szempontból lett is) az Xbox Live bevezetése óta. Egy sikeres, megszokott rendszert Xbox Live for Xbox) bővítettek ki egy még szélesebb közönség (PC) felé. A siker szinte garantált volt már az alapötlet miatt is: kössük össze a Windows-os és Xbox-os multiplayerezőket.



A dolog nem jött össze. Jövő nyáron teljesen bezárják, habár ott vigyorog Jason Holtman, aki februárban hagyta ott a Valve-t ismeretlen okokból és csatlakozott a Microsoft Studios-hoz PC-s játék és szórakoztatásért felelő stratégiai vezetőként, hogy a „Windows-t egy nagyszerű platformmá tegye a játékosoknak”. És Phil Spencer mondatai se kerülhetik el a figyelmünket, miszerint a Windows és Xbox One közötti cross-platform multiplayer-nek van még jövője. Tehát lehet, hogy most lehúzzák ezt a rolót, valahol más eszközökkel újra próbálkoznak.

A Windows Phone-nak egyenesen az egyik legfontosabb szolgáltatása volt kezdetben az Xbox Live (sok egyéb szolgáltatása nem is volt).

 

Akkor még minden egyszerűnek és nagyszerűnek tűnt. Azt pontosan senki nem tudja, hol csúszott el az egész (bár majd még mi is adunk tippeket), de például a WP7/8 váltás se volt öröm a felhasználóknak. Sok 7-es játék nem volt kompatibilis a WP8-cal (nagyon sok olyan is, amit a Microsoft Studios adott ki – személyesen nekem a Ms. Splosion Man fájt a legjobban, de szinte minden régi WP-s tud mondani egy ilyen címet). A Microsoft elvesztette a kapcsolatát a kisebb stúdiókkal, de néhány nagyobbal is. Habár több ingyenes játékot adtak ki az elmúlt évben XBL címként, összességében visszaestek az kiadások.


A Windows 8-as XBL megjelenése is komoly problémákat vetett fel. Sok kiadó nem volt hajlandó portolni a játékait (EA/Rovio/SQUARE ENIX), kis kiadókat pedig szinte nem is lehet találni. A Microsoft Studios megpróbálta kitölteni saját címekkel az űrt, de így is elég unalmas a felhozatal. Pozitív dolog, hogy egyre több gyártó adja ki játékát a Windows Phone-ossal (felhőn keresztül összekötve). Sőt az idei év nagy eredménye a Skulls of the Shogun is, mely egy különleges WP-W8-Xbox multiplayer élményt ajánl (nem is rossz árcédulával).

Érdekes volt rátalálni a WPCenral egy éve elkezdett, 5 részből álló sorozatára: a „How Microsoft can save Xbox games for Windows Phone”-ra. Ennek segítségével összeszedünk néhány problémát, elemezzük őket, majd megnézzük, egy év mire elég.
Tehát Hölgyeim és Uraim, jöjjön a rész, amiért az egész cikk született, 10 pont, amin a Microsoft-nak változtatni kellene:

1. Tegyék egyszerűbbé a kiadási procedúrát!

WSOP: Full House Pro -  már egy éve várjuk...

XBL-es fejlesztőnek lenni nagyon nehéz. Sőt! Velvárt András (SongArc, stb) szavaival élve: „egyszerűen képtelenség indie-ként Xbox Live címnek lenni.” Ez egy komoly hiba. A „nagybetűs” játékgyártó cégek, mint Gameloft vagy EA nagyrészt megbízható, jó játékokat dobnak piacra. De a legizgalmasabb ötletek mindig az indie gyártóktól jönnek. Persze a zöld, Xbox csík egy logó tetején biztosítja a vevőt arról, hogy a játék nem átverés, kifejezetten jó (?). És ez szükséges is, kell valamilyen megkülönböztetés, de azt ne mondja senki, hogy az Asphalt 8, a Temple Run vagy a Where's My Water logójára nem férne rá ez az apró dizájnelem! Igazából a Disney, a Fingersoft vagy már a Gameloft se azért hagyta ki ezt a plusz szolgáltatást a játékaiból, mert szereti a kisebb eladásokat, esetleg nem szereti az elégedett játékosokat. Nagyon sok fejlesztőt egyszerűen már az elején visszautasítanak, van, akit az engedélyeztetés kellemetlenségei kedvtelenítenek el. Szüntessék meg a játékkiadás rémálmát, kezeljék kiemelten ezeket a játékokat!

2. Ez vonatkozik a frissítésekre is!

Az I dig it!, az In Motion Software játéka 2011 februárjában került ki az áruházba. A felhasználók nem sokkal a premier után egy igen kellemetlen achievement problémát észleltek; a visszajelzésekre reagált is a gyártó, beígérte a frissítést, de 8 hónapon keresztül semmi sem történt. A  Fusion: Sentient esete hasonló, 2011 novemberében debütált, achi crash, javítás 2013 május.

Revolution, Windows Phone nyitócím. Szintén achi problémák. 2011 közepén egy fejlesztő azt nyilatkozta, hogy közösen a Microsofttal megoldották a problémát, stabil a rendszer, de az update még mindig nem kerülhetett ki a Microsoft miatt. Ellentétben az előzőekkel, ez a frissítés sosem érkezett meg.

A legtöbb Xbox Live cím még az 1.1 verziónál tart. Alig van kiadó, aki be meri vállalni a frissítési procedúrát. Az egyik legbátrabb próbálkozó, az EA, bár legújabb címének, a Windows Phone-os Android-os és iOS-es verzióval egyszerre indított Tetris Blitz-nek már egy hónap alatt komoly hátránya lett a frissítések hiánya miatt. Ezek mellett az achi rendszer túlságosan zárt, például hiába jönnek ki Angry Birds-re új pályák, az achikat nem bővítik, ami szintén frusztráló. Tegyék kiemelt jelentőségűvé ezeket a frissítéseket, tegyék flexibilissé az achievement rendszert!

3. Nagy címeket Xbox-ba, ne indie-ként!

Xbox-szal jobb lenne

 Mint ahogy már volt szó róla, sok (és egyre több) cím, nagy cím jön ki Xbox Live nélkül. A legjobb az lenne, ha az Xbox címke jelentené az éles határt az egyszerű és a sikeres, komoly játékok között. A Microsoftnak meg kellene győzni legalább a legnagyobb gyártókat, hogy nekik is érdekük Xbox Live-ra fejleszteni. Ez természetesen addig nem jöhet össze, míg a fenti két pont nem teljesül. Addig a Microsoft nem tud teljes, funkcióját betöltő Xbox Live-ot prezentálni, amíg a Where's my water vagy az Asphalt 8 nem XBL cím. Zöld csíkot a nagy címekre!

 4. A fizetős címeket tegyék törlés után is letölthetővé!

reinstall.pngMinden alkalmazás életében eljön (a játékok esetében pedig az átlagnál gyorsabban) az a pillanat, amikor megszűnik letölthetőségük. Ennek több oka lehet, kivonul a platformról a fejlesztő, az alkalmazás elveszti aktualitását, technikai megoldásai elavulttá válnak, olyan hibát találnak benne, amit túl nehéz javítani... De. Ha azért az alkalmazásért valószínűleg ezrek fizettek, ez elég kellemetlen lehet. Persze az sem lenne jó megoldás, ha a delist lehetőségét megszűntetnék, így kényes az ügy. Az egyetlen megoldás, ha a telepítőcsomag megmarad a szervereken, így az app a vásárlási előzményekből újratelepíthető, de publikusan nem jelenik meg. Habár ez apróságnak tűnik, mégis sokat segíthetne az egész áruház – köztük a játékok – forgalmán is. Ha megvetted, megvetted, legyenek a törölt játékok is elérhetőek!

5. Egységes megjelenést! Jobb PR-t!


Az XBL a Microsoft egységes, cross-platform szórakoztatási rendszere, mely évente dollármilliárdokat termel, és nem mellesleg komoly Windows Phone eladásokat is. Ennek ellenére WP-s része már 3 éve (leszámítva néhány készülék-reklámfotót) fel sem tűnik a hivatalos PR-ban. Ez többek között persze annak is köszönhető, hogy a marketing az Xbox 360/One-nal egy csatornán folyik, akik értelemszerűen komolyabb potenciállal rendelkeznek, de ez így sem bocsánatos! A Windows Phone máig igen fontos szolgáltatása az XBL, cross-platform multi, cloud saving... A Windows Phone anno szinte egy multifunkciós, flexibilis kézi konzolként kezdte, a 2010-es reklámok fele a játékok (XBL játékok!) színes sokaságát tárgyalja. Most se sokaság, se reklám! Nincs ez jól!

Illetve egyes játékok PR-ja se megfelelő. Kellene a Microsoft-nak egy olyan csoportot létrehozni, ami csak ezeknek a játékoknak a marketingjével foglalkozik. Van, hogy egy ilyen játék hónapokig készül, míg az összes hivatalos kommunikáció meghal egy Windows Blog-os bejegyzésben. A Nokia Conversations legjobb 2014 kezdő játékcímei közül kettő volt XBL.

Egy xbox.com-os fórumon kívül semmilyen kommunikációs csatorna nincs, hivatalos közlemények, bejelentések csak miután valami megtörtént. Nem nézhetünk be a függöny mögé, nem tudjuk mi fog következni, a véleményünkre pedig nem kíváncsiak. Röviden: pocsék kommunikációs stratégiák! Egységes, hatékonyabb marketinget az XBL WP-nek!

6. Xbox fan vagy? Vegyél Windows Phone-t!


Steve Ballmer. One Microsoft. Egységes platform. Kényelmesebb hétköznapok, duci egyszarvúk, szivárvány... majdnem. Steve Ballmer legutolsó és talán legjobb projektje a One Microsoft volt, azaz a Microsoft termékek mély egymásba ágyazása. Sajnos néhány részletre még várni kell. Például, ha Xbox-om van, miért jó Windows Phone-t (Windows 8-at) vennem? Mert ha jobban belegondolok, nem tudok sok érvet felhozni. A kihelyezett XBL-en kívül komoly érv nincs. Hub-ot, Xbox Music-ot, Xbox Video-t, Smart Glass-t sőt néhány eredetileg exkluzív címet is elérek más platformokon is. Ezek persze komoly és megfontolt döntések után kerültek ki, de mi lesz az exkluzivitással? Sajnos jelenleg egy Xbox tulajdonost szinte semmi sem terel a Windows Phone irányába, legalábbis az Xbox-a nem. Hozzuk vissza a Windows Phone becsületét a játékosok körében (például nagyobb Store-al)!

7. A felhő ereje

Van, ahol van...

Az egyik első Windows Phone-os játékom a Gameloft által kiadott Ice Age Village volt. Nem egy túl nagy élmény, de akkoriban jött ki, ingyenes volt, letöltöttem. Egy darabig játszottam vele, míg egy végzetes napon megnyitottam, és behozta a bemutatót (level 1 stb). Először nem akartam hinni a szememnek, második reakcióm egy egész komoly törésteszt volt. Tudtátok, hogy egy 520 a harmadikról még simán túléli? Engem meglepett (egyébként utólag megköszönöm a Gameloftnak, mert jobban belegondolva, a játék elég... :/)! Ugyanez a szituáció egy hónapja megismétlődött, Gameloft, Kingdoms & Knights, szintén ingyenes, új, promózott játék, hasonló minőség, még mindig nem tanultam, néhány hét után random adatvesztés. Egy apró különbség mégis akadt: az összes adatom visszajött, egyszerűen nem a telefon tárhelyét, hanem a felhőt használtam az adatok betöltésére.

2013, XBL Arcade játék, 17bit Studios. Gondolom kitaláltátok: Skulls of the Shogun. A Spartan Assault-on kívül (sőt talán vele együtt) a legígéretesebb 2013-as játék lett. Érdekesség, hogy a Windows Phone verzió jobban fogyott, mint a Windows 8-as vagy az XBLA-s. De a játék ereje abban mutatkozott meg, hogy nagyon sokan vettek meg több verziót is, így sokaknak a telefonjuk csak az on the go verziót biztosította. Mi kellett a 17-bit sikeréhez? Felhő.

Persze felhő megoldásból is több féle létezik (például a Disney Frozen Fall-ja egyszerűen a játékos SkyDrive-ján hoz létre egy fájlt és az eszközök azt töltik be), de kétségtelen, hogy a legteljesebb és legszebb megoldást az Xbox Live biztosítja a fejlesztőknek. És valljuk be, mi is jobban örülünk, ha mindig, mindentől biztonságban tudhatjuk a játékainkat, így többet is adunk ki értük. Ingyen felhőt minden XBL játéknak!

8. Engedjük kommunikálni a játékosokat!

Ha AlphaJax tudja, Carcassone miért nem?

Szerintem az Xbox Live arany tagság egyik legpozitívabb következménye, hogy multi közben beszélgethetsz hasonló érdeklődésű emberekkel (persze ezzel vissza is lehet élni). Ez egy mobil eszközön (Windows Phone/Windows 8) nehezen kivitelezhető, hiszen gyakran sem a térerő, sem a környezet nem olyan tökéletes, mint a nappalidban. Viszont a szöveges csevegés itt is tud működni, főleg a kör-alapú játékokban, szinte az öszess ilyen játék tartalmazhatná ezt az egyszerű, ősi, mégis örök megoldást. De néhány játékon kívül (AlhaJax, bizonyos szinten Team Crossword), sok potenciális alkalmazás nem nyújt ilyen szolgáltatásokat (Uno & Friends, Galactic Reign /RIP/, Skulls of the Shogun, Kingdoms & Lords).

Ezen kívül komoly probléma az Xbox Live üzenetek küldése is. Hiszen egy Windows Phone felhasználó, ha nincs se Windows 8-a, se konzolja, akkor bajban lesz, ha üzenetet akar küldeni Gold nélkül. Nem hiszem, hogy komoly üzleti érdek vezérelné a Microsoft-ot ennek a korlátozásnak a fenntartásában, ennek ellenére így maradt és ez igen kellemetlen.

Összességében szerintem a kommunikáció hasznos lenne, mind a Microsoft, mind a gyártók (és persze a felhasználók) szempontjából is, és nem lenne nagy feladat megoldani, csak az elhatározás kell... Engedjék egymásra a játékosokat!

9. Pénz, pénz, pénz...

Nem, nem arra utalok, hogy minden  XBL játéknak tartósan kellene csökkenteni az árát, bár nem rossz ötlet... Inkább a Microsoft Studios üzletpolitikájáról beszélnék. A WP7 indulásakor sok exkluzív játékkal jöttek ki, melyek egy konzolos címek mobilos változatai voltak vagy akár teljesen új címek. Kezdetben a Wordamentnek csak WP-s változata volt; 2012-ben Windows 8-as kezdőcím is lett, sőt meg is jelent egy webes változata is (xbox.com-on). Ez még így oké, de hamarosan megjelent az iOS-es, az Android-os, sőt az Amazon-os változata is! Talán még rendben is lenne ez (habár ezzel kissé az identitásunkban sértenek meg, de mindegy) ha a játék fejlődne, vagy új játékokat is adnának ki rendszeresen. De ez nincs így, és itt a bökkenő, nem elég, hogy az exkluzívakat máshová is kiadják, az eredeti platform akár vissza is eshet második helyre a fontossági listán! Ez így nagyon nem jó! Ne engedjék ki az exkluzív játékokat!

10. Te is fiam, Microsoft Studios?

Flowerz, Breeze, Mush (^^), Kinectnimals,  Shoot 1UP, I Dig, It, Carcassone, Z0MB1ES, Crimson Dragon, Parachute Panic, Burn the Rope, Max & the Magic Marker. Csak néhány a Microsoft Studios álltal kizárólag Windows Phone-ra publikált játékokból.

Cold Allay, Gunpowder, Reckless Racing, Field & Stream Fishing, TY the Tasmanian Tiger, Endless Skater, Team crossword, Crash Course GO!, Adera, Monsters Love Candy, The Gunstringer, 4 Elements II SE, Pinball FX2, Taptiles. Néhány azokból is, amik Windows 8-on elérhetőek, de telefonon nem.

Impresszív játékok, melyeknek halála a cross-platform elérhetőség hiánya. A Microsoft mindig azzal kampányol, hogy a WP/W8 mag közös, így egy alkalmazást elég egyszer elkészíteni, rögtön mehet mindenhova. De ha még a saját játékgyártója képes erre, akkor ki? A fenti játékok egy platformon is nagyon jók, de mennyivel jobbak lennének, ha több képernyőn is élvezhetnénk őket!

Arra már nem is merek rákérdezni, hogy sok Microsoft-os franchises miért nem jön ki Windows Phone-ra. Ha a Gameloft tud Asphalt 8-at adni, miért nincs Forza Mobile? Sok cím kihalt WP7-tel  például Ms. Spolsion Man, Hydro Thunder, Fable Coin Golf, Full House Poker...Microsoft Studios, keep calm and remain faithful to your platforms!

Egy év sok idő?

Miután így kiosztottam a Microsoft Studiost, az Xbox-ot, sőt az egész Microsoft-ot, jöjjön a pozitív(abb) rész! Az igazsághoz hozzátartozik, ahogy a cikk elején említettem, hogy az írás alapötletét egy egyéves sorozat adta, így talán a legérdekesebb rész, hogy a fenti tízes listából mi kezdett el legalább megoldódni ez alatt az év alatt. Tehát nézzük meg pontról-pontra, hogy milyen változás történt: megoldódott-e a probléma, már javulóban van, vagy semmi se történt?

Sajnos a legégetőbb probléma, az alkalmazások gyors publikálásának kérdése semmit sem változott. Itt akár azt is mondhatnám, hogy amíg ezzel nem kezdenek valamit, addig nem is számíthatunk komoly javulásra, de bízunk a Microsoft-ban, hogy rájön, hogy sok fejlesztőt nem a potenciális vásárlók, a dokumentációk vagy a fórumok hiánya, hanem a nem megfelelően átgondolt publikálási szolgáltatások ijesztenek el a platformtól. Ezen valószínűleg segíthet a Windows 8 illetve Windows Phone Store egységesítése. Ugyanaz a helyzet a frissítésekre is. Itt azért megjegyezném, hogy az achievementek zártsága lazult, így az Adera illetve az Aknakereső is kapott új achikat frissítéssel.

Az elmúlt év során történt pozitív és negatív változás is a nagy játékok Xbox Live-os publikálásával kapcsolatban. Míg a Gameloft egyszerűen kiszállt az XBL fejlesztők köréből, addig a Disney kiadta első ilyen játékát (bár ezt az konzolos cross-multi miatt tette), sőt a Temple Run második darabjának logója is kapott egy zöld felső csíkot. Elgondolkodtatóbb viszont, hogy indie fejlesztők sikeres játékai (pl SongArc) miért nem kerülnek be a Microsoft Studios third-party radarja alá. Talán Redmondban a komoly játék még mindig egy konzolon kezdődik... Reméljük, ez a téves gondolat hamarosan eltűnik!

Sok pozitív hírt a játékok újraletölthetőségével kapcsolatban nem áll módomban megosztani. Bizonyos szempontból ez érthető is, szerintem a fejlesztőknek jogukban áll visszavonni az áruházból alkalmazásaikat, hisz az az ő szellemi termékük. Ennek ellenére lehetne valami köztes megoldás, hiszen a vásárlóknak is joguk lenne elérni azokat a termékeket, amiért fizettek.

Hivatalos marketing csoport még mindig nincs a kihelyezett XBL játékoknak, de pozitív lehet a Microsoft Play, mely egy egységes megjelenést kínál az XBL Windows 8 játékainak, az xbox.com-on is külön oldal foglalkozik a WP-s és a W8-as játékokkal. Továbbá dicséretes, hogy habár a rendes támogatás/visszajelzés/fórum rendszert még mindig nem tudtak összehozni, egy rendes hír/információközlő rendszerről nem is beszélve, de a Microsoft Studios egyre több játékának hoz létre Facebook oldalt, mely bizonyos mértékig megoldja ezt a problémát.

Pozitív változással se a játékosok kommunikációjával, se a márkahűség jobb kihasználásával kapcsolatban (kivéve talán a Halo: Spartan Assault megjelenése hozható fel mentségként) nem szolgálhatok, ellenben egyre több játék integrálja magába a felhő erejét, lassan nem is fog kijönni játék valamilyen cloud megoldás nélkül. Ez különösen örömteli, mivel ez nem csak a játékos elégedettségi szintjét növeli, hanem a Windows Phone és a Windows 8 előnyét is szolgálja a többi platform ellenében.

A Microsoft Studios-nak is jár némi plusz pont az aknakereső, a mahjong és a passziánsz WP-s debütálása miatt. És bár nem vitték túlzásba a cross-platform címek kiadását, ott toporog a küszöbön a Projeckt Spark és a WSOP: Full House Pro kiadadása is.

Elnézést?

Mint láttuk, a 2013-as év nem volt túl sikeres a fenti szempontok alapján. Összességében egy mentsége lehet a Microsoft Studios-nak: Xbox One. A konzol kiadása gyakorlatilag 12 hónapon át komoly kihívásokat jelentett, így a humán és az anyagi erőforrások is erre voltak összpontosítva. Ennek a megjelenésnek voltak persze pozitív következményei is, elég csak az új Xbox Live szerverekre vagy az ID@Xbox programra gondolni (biztos vagyok benne, hogy jut ezekből mindenhova). Reméljük 2014-ben sokkal több figyelem jut majd a többi platformra is, bepótolva a tavalyi hátrányt. Érdekes lehet az áruházak összevonása is, hiszen sok játék akár jelenlegi verziójában is bekerülhetne a másik Áruházbaba is, de minimális változtatással szinte az összes. Izgalmas kérdés, hogy mit tervez a Microsoft a GfW-L megszűnése után. Az biztos, hogy valami nagyot akar robbantani, hiszen Jason Holtman se véletlen jött át, de még nem tudunk sok konkrétumot.

Tehát összegezve a cikket, ha gyorsulna a kiadási eljárás, könnyebb lenne XBL fejlesztőnek lenni és több odafigyelést kapna a szolgáltatás, akkor minden rendben lenne. Reméljük (és van is rá jogunk), hogy ezek meg is fognak történni, és 2014 egy nagyon jó év lesz a kihelyezett Xbox Live tartalmak számára! Te is tehetsz érte: #SaveXboxWP!

A bejegyzés trackback címe:

https://winmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr835733575

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Ti írtátok

Címkék

1020 (18) 1520 (12) 920 (40) akció (12) alkalmazás (200) android (12) apple (16) áruház (16) ativ (13) beharangozó (88) bemutató (47) bing (12) fejlesztés (33) felmérés (17) frissítés (32) google (17) határmesgyék (12) hírek (20) homebrew (14) htc (22) ismertető (16) játék (36) képgaléria (18) készülék (146) kiállítás (11) kiegészítő (11) lányok az ablakban (18) lumia (149) microsoft (302) microsoft news (44) napiapp (14) neowin (17) nokia (198) office (22) paul thurrott (30) pletyka (50) reklám (31) sajtóközlemény (56) samsung (36) skydrive (14) skype (10) store (14) surface (33) szavazás (13) szivárogtatás (14) tablet (52) telefon (93) teszt (51) the verge (47) tippek és trükkök (11) update (18) vélemény (25) videó (126) windows (116) windows 8 (146) windows 8.1 (43) windows phone (402) windows phone 8 (19) wmpoweruser (110) wp7 (69) wp7.8 (65) wp8 (319) wp8.1 (63) wpcentral (127) xbox (47) xbox live (17) xbox one (21) zdnet (17) Címkefelhő

Twitter